۱۳۸۷ تیر ۷, جمعه

راه حل های مدرن به روش هلندی/ اختلاف فرهنگ غذاخوردن



در باره نویسنده این مقالات:بئاتریس ریتسما(Beatrijs Ritsema)خبرنگار روزنامه معروف(Trouw) هلند می باشد.او ستونی را در این روزنامه در اختیار دارد و هر شنبه به سوالات خوانندگان روزنامه، در زمینه های مختلف اجتماعی/فرهنگی جواب های مدرن می دهد. برای آشنایی بیشتر با نویسنده و راهنمای طرح سوال لطفا اینجا را کلیک کنید


سوال:


بئاتریس عزیز،

من یک دختر 26 ساله هستم که بیشتر از 5 ساله با دوست پسرم که از خانواده ای مسلمان است، زندگی می کنم.


دوست پسرم مذهبی مقید نیست، او سیگار می کشه، مشروب می خوره، روزه نمی گیره و مسجد هم نمی ره.


اما یک چیز برایش مقدس باقی مانده، نخوردن غذا با دست چپ!


او در این مورد بارها به من تذکر داده است، واین موضوع هر بار باعث ایجاد کدروت بین ما می شود.


بنظر من غذا خوردن با دست چپ کار عجیبی نیست و من این عمل را فقط از روی عادت و نه برای تحریک او انجام می دهم.


اما حالا برای همین موضوع چند تا از دوستان او هم دیگر نمی خواهند که با ما غذا بخورند، چه کار باید بکنم؟


امضا، "با دست غلط غذا خور"


جواب:


"با دست غلط غذا خور" عزیز،

اینکه دوست پسر تو این واکنش را نشان می دهد، نکته قابل تامل ای است.


این بسیار معروف است که مسلمان ها با دست چپ غذا نمی خورند، برای اینکه آنها از این دست برای تمیز کردن خود در توالت استفاده می کنند.

دست چپ آنها بطور مسنقیم با مدفوع در تماس قرار می گیرد، برای اینکه از انتقال میکرب ها جلوگیری شود، آنها اجازه دارند که فقط با دست راست غذا بخورند.


در فرهنگ غربی این محدودیت وجود ندارند، چرا که اکثر مردم از دست راست خود برای این کار استفاده می کنند(بدون تماس مستقیم و با دستمال توالت) ولی باز هم می بینی که در غرب هم قانونی در این مورد وجود دارد، بعد از هر توالت، جفت دست ها باید شسته بشوند.


این دوست پسر تو وقتی که در یک رستوران غذا می خورد، چه عکس الملی از خود نشان می دهد؟


آنجا که همه با دست چپ غذا می خورند(با کارد در دست راست غذا را بریده و با چنگال در دست چپ به دهان می گذارند)، می تواند آنجا را تحمل کند و یا اینکه آنجا هم عصبانی شده و به همه اعتراض می کند؟


یک بار خوب در این مورد با او صحبت کن، خیلی دوستانه و ملایم برایش توضیح بده که این فقط بدشانسی او است که تابو فرهنگی اش در غرب وجود ندارد.


برای او توضیح بده که تو دوست نداری که برای یک عادت کاملا عادی و بدون ایراد در غذا خوردن، تحت فشار قرار بگیری.


او و دوستانش حق دارند همانطوری که فرا گرفته اند غذا بخورند، تو هم همینطور، چینی ها با اون دو تا تیکه چوب هم همینطور.


هر فرهنگی عادت ها و قوانین خودش را دارد، اگر او حاضر به پذیرش این مسئله کاملا ساده نیست و می خواهد به اعتراض خود در مورد موضوعی به این کم اهمیتی ادامه بدهد، آینده رابطه شما را زیاد جالب نمی بینم.



.

.



۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام فرنگی عزیز, من هم خوبم مرسی. این روزها من هم اگر دست از سر هوای خوب و دوچرخه برادارم, اونا بر نمی دارند.:) خوب و خوش باشی. تا بعدن