۱۳۸۷ فروردین ۲, جمعه

آشنایی با هلند(6) زندگی در زیر سطح دریا


یک ضرب المثل معروف هلندی می گوید، خدا جهان را آفرید و هلندی ها، هلند را.
(God schiep de wereld en de Nederlanders schiepen Nederland
)

در حدود 60درصد هلند را زمین های خشک کرده و از دریا گرفته شده تشکیل می دهند. بسیاری از شهر ها و استان های هلند تا همین چند قرن پیش جزیی از دریا بوده اند، برای همین هم بسیاری از شهر ها تا حدود 7 متر زیر سطح دریا قرار دارند.
عمل خشک کردن زمین در هلند از قرن نهم میلادی شروع شده است.
در آن زمان کشاورزان برای داشتن زمین مساعد کشت بتدریج شروع به کندن کانال و هدایت آبهای سطح زمین به آنها و خشک کردن قطعات کوچک زمین کردند.

در قرن شانزده16 و به کمک تکنیک آسیاب های بادی مخصوص جابجایی آب موفق شدند دریاچه های بزرگتری را یکجا خشک کنند. این شروع خشک کردن زمین در مقیاس بزرگ بود. اولین قطعه زمین بزرگ خشک شده بی میئس تر(Beemster) نام دارد که در سالهای 1608تا1612خشک شده است، این منطقه و شهر آن حدود 3 متر زیر سطح دریا قرار دارند.

هلند در حدود 3هزار تیکه زمین خشک شده دارد که به 3قسمت تقسیم می شوند1-زمین های که آب سطح آنها را خارج کرده اند

2-دریاچه های خشک شده 3-زمین های از دریا گرفته شده.
دوباره نظر شما را به این نکته جلب می کنم که پایین ترین سطح زمین در هلند 6متر و 74سانت زیر سطح دریا قرار دارد، به این معنی که اگر سد ها نباشند بسیاری از شهرها حدود 7 متر به زیر آب دریا خواهند رفت.
هلند دارای 17500کیلومتر سد می باشد که جلوی ورود آب دریا به هلند را گرفته و سالانه حدود 2.3میلیارد لیتر اب را از هلند تخلیه کرده و به دریا می ریزند.



سدی بنام، آف اسلوت دئیک(Afsluitdijk)، به طول 32 کیلومتر و عرض 90متر یکی از بزگترین پروژه های سد سازی هلند می باشد که محوطه بسیار بزرگی از دریا را جدا کرده و به دریاچه بسته ای تبدیل می کند. این طرح که اولین بار در سال 1891 توسط یک مهندس هلندی مطرح شد در ابتدا بعنوان طرحی فانتزی و غیرقابل اجرا کنار گذاشته شد.


برای سالها این طرح باعث خنده بود و هرطرحی را که میخواستند رویایی و غیر قابل اجرا معرفی کنند با این طرح مقایسه می کردند.سرانجام در سال 1927 و در میان مخالفت گسترده ماهی گیران که راه خود را به آبهای آزاد بسته می دیدند و برای صید ماهی مسافت بیشتری را می بایست کشتی رانی می کردند، این طرح اجرا و در سال 1933 به مرحله بهره برداری رسید. این سد بزرگ نه تنها قسمت بزرگی از دریای شمال را کاملا جدا می کند و پایانی بر طوفان های این دریا و اثرات مخرب اش بر شهرهای ساحلی هلند می گذارد، بلکه دو قسمت بالای هلند را هم از دو استان مختلف به هم وصل می کند.



در صد سال گذشته ارتفاع سطح زمین در غرب هلند 5 سانتی متر افت داشته است، علاوه براین در طول همین قرن اخیر 5 سانتی متر هم به ارتفاع سطح دریا اضافه شده است، اما هلند همچنان پر توان با بالاتر بردن ارتفاع سد ها و بیرون ریختن آب از کشور به مبارزه بی پایان خود با دریا و حفاظت از سرزمین های از آب گرفته خود ادامه می دهد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

panah bar khoda, agar khodema zer aab nasheem , gore ma ke hatman mesha.

tareq

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.