۱۳۸۷ فروردین ۲۲, پنجشنبه

مهاجرت(2) چشم باز

وقتی دلایل مهاجرت از کشور را باندازه دارید، وقتش است که با چشم باز خطوط کلی هدف خود را مشخص و بر اساس آن مقصد خود و چگونگی رسیدن به آن را انتخاب کنید.

شخصا توصیه می کنم که در برخورد با دنیای جدید همواره اوپن باشید، هر تحول، پیشنهاد و ایده ای را مثبت نگاه کنید، اطلاعات لازمه را بدست بیاورید، بعد آن را با سلیقه، شرایط و ایده ال خود سنجیده، قبول، رد و یا در حالت استند بای نگاه دارید. چیزی که اینجا بسیار به شما کمک می کند داشتن پلان های مختلف است، یعنی پلان A پلان B و..

بطور مثال اگر قصد ادامه تحصیل دارید(که به نظرم در هر سنی که باشید، لازم است) سعی کنید از قبل اطلاعات راجع به چند رشته تحصیلی، پیش شرط های ورود، شرایط ثبت نام، بازار کار بعد از فارغ التحصیلی، ارزش مدرک تحصیلی ایرانی خود برای تطبیق را بدانید.

من دانشجویانی را دیده ام که با ویزای تحصیلی به اینحا آمده و در سال دوم و یا سوم هنوز از بیمه ارزان دانشجویی و ثبت نام برای خوابگاه ( که حتی از همان ایران هم می شود ثبت نام کرد و در لیست انتظار بود) بی اطلاع بوده اند.



یک مثال واضح از خودم برایتان بزنم.

یک سال و نیم از آمدنم به هلند می گذشت که به خودم جرات داده( با توجه به چیزی که در مورد شرط تسلط به زبان هلندی شنیده بودم) برای تقاضای ثبت نام در پیش دانشگاهی( دیپلم ورود به دانشگاه اینجا 13 ساله است، پس باید یک سال معادل خوانده بشه) با مسئول مربوطه در دانشگاه قرار گذاشته و رفتم.

خیلی ساده اسم مرا نوشت و ضمن صحبت گفت: چرا سال پیش برای خواندن پیش دانشگاهی نیامدی؟

گفتم: خواستم، ولی به من گفتند، باید حداقل سطح 2 (از پنج) زبان هلندی را داشته باشم.

با تعجب گفت: اصلا همچین چیزی نیست، از همان اول می توانستی این دو (زبان هلندی و پیش دانشگاهی) را با هم در اینجا شروع کنی، کی به تو این را گفته بود؟
( حتما فکر کرده بود همکارانش به من اطلاعات غلط داده اند).

گفتم: از چند تا هموطن ام که سالهاست در اینجا زندگی می کنند.

گفت: اولین در س زندگی در اینجا این است که اطلاعات را از مراکز اصلی اش بگیری. می دانم که در کشور خودت اکثرا اطلاعات از طریق دوستان و آشنایان و یا بقال و آرایشگر محل بدست می آید، ولی اینجا براحتی به هر جایی می توانی مراجعه و آخرین اطلاعات را بدست بیاوری. این آشنایان تو هم یا نمی دانسته اند و یا اطلاعاتشان در این زمینه به روز نبوده است.

همین اطلاعات غلط ( که مقصرش خودم بودم) باعث تاخیر دو ساله در برنامه ریزی زندگی من شد.

( متاسفانه تنوع اطلاعات در اینجا بقدری زیاد است که در یک مقاله نمی گنجد، اگر احیانا سوالی در موردی خاص دارید، در صورت تمایل می توانید مطرح کنید، اگر اطلاعات صحیحی داشتم و یا بدست آوردم، حتما پاسخ خواهم داد).

۲ نظر:

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.