۱۳۸۸ فروردین ۲۳, یکشنبه

روسری، مشکل سابق، مد امروز



سر کردن روسری چند سال قبل یکی از داغ ترین موضوعات در بحث های اجتماعی/ فرهنگی هلند بود، اما حالا سرکردن روسری امری کاملا عادی و طبیعی در جامعه هلند می باشد.

معلومه که هر روز بیشتر از قبل روسری به سر در خیابان می بینی، خوب آخه تعداد مسلمانان هم داره اضافه می شه. این جمله رو نادیا(17 ساله) می گوید و اضافه می کند: کی می خواهد با روسری سر کردن من مشکل داشته باشد، اون دو تا هلندی توی کلاس؟

وقتی نادیا در 11 سالگی شروع به سر کردن روسری کرد وضع خیلی فرق داشت و او متلک های زیادی در این باره شنید، در سالهای اخیر اما، دیگه هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد.




ناجیبا(17 ساله) می گوید: در مورد سر کردن روسری دیگه هیچ کسی سخت نمی گیرد. روسری در هلند پذیرفته شده، چه در مدرسه، چه بیرون. تو نگاه می کنی که روسری بهت می آید یا نه، البته تو روسری را فقط برای مد سر نمی کنی، بیشتر برای خدا این کار را می کنی، اما در باره انتخاب اینکه روسری سر کنی یا نه خودت تصمیم می گیری.
هم کلاسی هایش هم او را تائید می کنند: خودش انتخاب کرده، کسی زورش نکرده، به کسی هم ربطی نداره....
این خلاصه یک مقاله چاپ شده در مورد جایگاه روسری در جامعه امروز هلند و نمایشگاه مد اسلامی در روزنامه مترو هلند بود.(عکس ها مربوط به همین نمایشگاه مد اسلامی می باشد)
با چند تا از دوستانم در این باره گفتگو می کنیم.
می پرسم: تصور کنیم که در ایران دیگر داشتن حجاب اجباری نیست، چه اتفاقی می افتد و چه مدت زمانی طول می کشد که ما شاهد حکایت امروز هلند و روسری باشیم؟
بجز یکی که معتقد است اگر پوشش آزاد شود ما اینقدر مدرن هستیم که تا به ابد دیگر از این خبرها در ایران نخواهد بود، بقیه به تناسب بین چند ماه و جند دهه حدسی می زنند.
شما چه فکر می کنید؟
تا کنون متاسفانه در کشور ما دوره ای که در آن بتوانیم انتخاب واقعی خود را بشناسیم وجود نداشته است، کشور ما تا کنون دو مرحله کشف حجاب اجباری و حجاب اجباری را تجربه کرده است.
در هر دو این مراحل هم ما بیشتر درگیر عمل و عکس العمل(اطاعت و یا سعی در سرپیچی) به اجبار بوده ایم تا فکر به انتخاب خود.
در یک انتخاب آزاد چه می کنیم؟
فکر می کنید در صورت داشتن حق انتخاب، آیا ما هم بمانند جامعه مسلمان هلند بازگشت به خویشتن را انتخاب خواهیم کرد؟
اگر این بازگشت دارای رشد صعودی نگران کننده باشد چه خواهیم کرد؟ و ....

۶ نظر:

پرهام گفت...

مردم ایران مذهبی یا سنتی هستند، از این جهت فکر میکنم اگر آزادی انتخاب برای حجاب داده شود، در ابتدا اکثریت حجاب را انتخاب کرده و بعد از آن آرام آرام کشف حجاب آغاز خواه شد. نتیجه اینکه یکی دو نسل به طول می‏انجامد تا بی‏حجابی انتخاب شود. در نهایت اینکه فکر نمی‏کنم با حجاب را انتخاب کنیم چرا که حجاب خویشتن واقهی ایران نیست.

ورتیگونه گفت...

فرنگی جان، فرنگی شدن هم دیگه مسخره شده، دلم به حال فرنگی‌ها می‌سوزه که با دست خودشون دارن همه‌ چیزشون رو از بین می‌برن. چقدر زود قرون وسطی داره فراموش میشه.
راهش اینه که برای همه‌ی کارهاشون ربات درست کنن تا بتونن مشکل رشد منفی جمعیتشون رو حل کنن و جلوی مهاجرت این قوم مسلمون‌ رو بگیرن. وگرنه تا مدت کوتاهی دیگه مسلمونا عین قوم مغول هیچ نشونه‌ای از تمدن در فرنگستان باقی نخواهند گذاشت.

ورتیگونه گفت...

یکی بر سر شاخ بن می‌برید

Azadeh گفت...

من فکر میکنم بعد یه دهه ماجرا به ثبات میرسه و اکثریت هم با باحجابها خواهد بود. اینو بیشتر از روی مقایسه کشورهای اطراف میگم و حس میکنم اکثریت ایران باید شبیه اونها باشه

farzane گفت...

دوست عزیز از مطالب مفید و جالبی که توی وبلاگتون میذارید خیلی ممنونم و فکر کردم بهتره دوستام از مطالب شما استفاده کنن بنابر این لینکتون کردم .
http://forozan-divoone.blogfa.com
موفق باشید



فرزانه

Talented Moron گفت...

ای کاش آنهایی که روسری سر می کنند هم همین قدر به حق مخالفین احترام بگذارند. اما تجربه نشان داده زمانی که روسری سرکن ها به اکثریت برسند٬ «شعار یا روسریی٬ یا توسری» سر می دهند.