۱۳۸۷ آذر ۷, پنجشنبه

واکنش کامنت گذاران هلندی به حکم کور کردن جوان اسید پاش در ایران



همانطور که اکثرا می دانید دادگاهی در ایران حکم به کور کردن جوانی داده است که با پاشیدن اسید به صورت دختر مورد علاقه اش باعث کوری او شده است، همان مجازات معروف چشم در برابر چشم، دندان در برابر دندان.

سایت معروفی در هلند این خبر را منتشر کرده است تا این لحظه حدود 140 کامنت برای این مطلب نوشته شده است، بصورت خلاصه 20 کامنت اول راترجمه می کنم، با توجه به اینکه بقیه کامنت ها هم کم بیش همین گونه هستند.


1- بالاخره یک مجازات که معنی مجازات را می ده.


2- یکبار هم اجازه بدیم که این گونه مجازات ها در هلند عملی شود، مجرم همان دردی را متحمل شود که قربانی اش تحمل کرده است.


3- این مجازات بهش می خوره.

4- اگر در هلند اتفاق افتاده بود، مجازاتش 240 ساعت کار اجباری بود.


5-این حرفی که می گم بنظر مسخره می آید، اما بالاخره یک مجازات عادلانه. حالا مجرم می فهمه که معنی معلول شدن و درد کشیدن یعنی چی.

6- عالی، اینجا هم باید این قانون اجرا بشه.

7- هلند هم باید از اینها یاد بگیره، حالا اگر کسی همچین قصدی داشته باشه، از قبل به عواقبش بیشتر فکر خواهد کرد.

8- اینجا هم می خواهیم، این قاضی خوب می فهمه.

9- اوه، اگر اینجا بود که با دو ماه حبس تعلیقی و چهل ساعت کار اجباری تمامش می کردند.

10- این قانون بربریت است، اما من موافقم، اون دختر می توانست فرزند تو باشد.


11- این شد یک چیزی! چشم در برابر چشم کار قشنگیه، مجرم حالا خوب جوابش رو می گیره، ها ها ها.


12- با این مجازات همفکری دارم، چشم در برابر چشم، غرب هم باید قوانین را سنگینتر کند.

13- اینجا هم باید همین طور بشود.


14- مجازات عالی، فورا در هلند هم اجرا شود، یاد بگیرید.


15_ بالاخره یک مجازاتی بهتر از14 روز چمن تمیز کردن و چای خوردن(کنایه از مجازات کار اجباری).


16- فراموش نکنید کاسه زانواش را هم از بین ببرید!!


17 بسیار خوب، اینجا هم اجرا کنید.


18- این درسته.


19- اینجا هم اجرا کنید


20- عالی، من ازش تقدیر می کنم....


این واکنش اولیه اکثر انسانها فارغ از کجایی بودن، اعتقادات و اختلاف فکری آنها است.

مانند دیدن یک فیلم درام که همه را متاثر می کند و یا فیلمی اکشن که ما را به هیجان می آورد.

احساساتی گاه شدید مانند رفتارهای بعد از تماشای فوتبال تیم مورد علاقه ات در استادیوم. زیاد هم کاریش نمی شود کرد.

اما فرق انسانها، فرهنگها و افکار بعد از فروکش کردن این احساسات و هیجانات اولیه مشخص می شود.

مسلما اکثر این کامنت گذاران هلندی بعد از فروکش کردن موج احساسات باز هم همان شهروندان موافق و رعایت کننده قانون و مخالف مجازات های غیر انسانی خواهند شد.

باز هم در رای گیری ها به احزابی رای خواهند داد که جامعه را انساتی تر و ملایم تر می خواهند اداره کنند.


اما، ما چطور؟

آیا ما هم بعد از فروکش کردن موج احساسات بحق خود خواهیم توانست، نگاهی عقلانی به این جرم، مجرم، قربانی و مجازات داشته باشیم؟
منبع به زبان هلندی
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2663632/__Oog_om_oog__.html?p=25,2

۲۱ نظر:

Jalil گفت...

salam

chera RSS nadarid?

lotfan radifesh konid

ناشناس گفت...

احیای قانون اعدام یکی از بحثهای پارلمان اروپاست

ناشناس گفت...

زیاد دلخوش نباشید به اینکه " اما فرق انسانها، فرهنگها و افکار بعد از فروکش کردن این احساسات و هیجانات اولیه مشخص می شود." تجربه حقوق بشری که آنها دارند نسبت به تاریخ کوتاه هست و هنوز ابعاد آن معلوم نیست پس ممکن است سیر جهت آن تغیری داشته باشد اتفاقا این کامنت‌ها این مطلب را تا حدودی نشان میدهد تا مطلب مورد نظر شما را !

ناشناس گفت...

زیاد دلخوش نباشید به اینکه " اما فرق انسانها، فرهنگها و افکار بعد از فروکش کردن این احساسات و هیجانات اولیه مشخص می شود." تجربه حقوق بشری که آنها دارند نسبت به تاریخ کوتاه هست و هنوز ابعاد آن معلوم نیست پس ممکن است سیر جهت آن تغیری داشته باشد اتفاقا این کامنت‌ها این مطلب را تا حدودی نشان میدهد تا مطلب مورد نظر شما را !

nono گفت...

man nemifahmam ke amsale shoma ch kine'e ba eslam darid ke intori ta'assob migirid. albate jjalebish ham injast ke mamolan ham hich dalid manteghi nadarid. albate fek mikonam ke be khatere ine ke har mosalmooni ro ke mibinid mesdaghe eslam migirid v choon ma mosalmoona eslam ro khoob nafahmidim ...
khob maloome ke adam hamishe mohafeze kare v choon fek mikone age khodesh ye khatayi kone in bala ro saresh miaran, pas oon chizi ro entekhab mikone ke shayad vaghean be nafesh nabashe.
age dozd bezane khooneye shoma ro khali kone, shoma be che andaze talabe gheramat mikonid?malume, hamasho.
taze in mored ke salamati v joone adamiye.
hazeram joft cheshato koor konam v be jash 14 rooz chaman tamiz konam v chay bokhoram.
A'ay hal mide v A'y misoozi. :D

Mahdi Saffari گفت...

نخست اينكه هرچه اروپاييها مي پندارند درست نيست!
دوم اينكه خودتان و خانواده تان را بگذاريد جاي آن دختر و خانواده اش. چه حسي داريد؟
سوم اينكه در آن جامعه كه صحبتش را مي كنيد، "عدم خشونت" نهادينه شده. آنها هم پيشتر ها همين قوانين بربري را داشته اند. اين دوره از قوانين را بايد گذراند.
چهارم اينكه بجاي همه ي اين كار ها مي شود آن پسر را چونان حيواني كه هست در يك فقس تا آخر عمرش نگه داشت ولي بربريت نكرد... به شرطي قفسهايمان پر از زندانيان سياسي نباشد...

پنجم اينكه خواهش مي شود فونت اين TextArea رو كه ملت توش مي نويسن به Tahoma تغيير بدين! چشمم در اومد!!

Unknown گفت...

واقعا جالب بود..

Talented Moron گفت...

به نظر میرسه بشر در چرخه بربریت و وحشی گری باید همین طور بچرخه. جماعت هلندی که از متمدن ترین ملل دنیا هستند انگار ته دلشان تمایل شدیدی به قوانین اعراب جاهلی ۱۴۰۰ سال پیش دارند. عبارت «سیر تکاملی» برای انسان اصلا معنی نمیده بلکه به نظرم »سیر الاغ عصاری» بیشتر برازنده ماست. همین طور داریم دور خودمان می گردیم. البته یک نکته ای اینجا هست که جامعه هلند به حدی از رشد رسیده که کسی اسید به صورت دختری که جواب نه بده نمی پاشه.

ناشناس گفت...

سلام..ممنون از مطلب خوبتون و همینطور بلاگ خوبتون..یک نکته چون فرنگی رُ با توجه به حرف حسن تقی زاده انتخاب کردین و در گوشه ی بلاگ هم کوتیشن معروف اون رُ آوردین ، خواستم بگم که تقی زاده سید بوده ، حتما بنویسین سید حسن تقی زاده تا بقیه بفهمن لای این عربها آدم حسابی هم پیدا می شه..متوجه ی منظورم شدین..پاینده ایران

ناشناس گفت...

salam..karetun..harf..nadareh..kheyli..jaleb..bud

ناشناس گفت...

سلام
خیلی دلخوش نباشید که عین اسلام مجازات صورت گرفته زبان من لال زبان من لال یک لحظه خود را جای آن دختر بیچاره بگذارید هول و هراسی را که به جان خریده چی ؟؟؟؟؟؟؟ آیا آن پسر با یک پارچ اسید آمده به او گفته چشمت را باز کن می خواهم اسید بپاشم یا نه بی هوا آن را در تمام صورت لاو پاشیده آیا او که فقط 34 عمل جراحی با هزینه های گزاف روی پلکش انجام شده هم با این مجازات موافق است و آن را عین عدالت می داند به خدا این عین ظلم است باید بگویند یک پارچ اسید یک پارچ اسید . با همان هول و هراس

ناشناس گفت...

روشنفکری ایرانی و اه اه، ایش ایش گفتنش به هر چی که فکر می کنه ریشه اسلامی داره، حال آدم رو به هم می زنه.(فقط فکر می کنه، خیلی هاشون ریشه های قدیمی تری دارند نظیر قانون چشم در مقابل چشم، حجاب و ... )

ناشناس گفت...

خدمت کسانی که می گویند احیای اعدام در پارلمان اروپا مورد بحث است و کامنت گذار ها هم نشان داده اند که غربی ها از مجازات های غیر انسانی حمایت می کنند دو نکته را عارض ام:

۱. نکته این است که در اروپا معمولن چنین اتفاقاتی نمی افتد که بخواهند برایش چاره اندیشی کنند. اگر بیافتد هم با چند سالی زندان فیصله می یابد. آنها از دیدن چنین چیز وحشیانه ای احساساتی شده اند. همین. اینجا در نروژ‌ پهنای باند اینترنت زندانی ها می نیمم دارد و از آن پایین تر رود دولت مرتکب جرم شده و باید پاسخگو باشد.

۲. اوایل انقلاب بهشتی می خواست قوانین مجازات اسلامی را وارد قانون های مان کند. در آنها قانونی بود که چشم کسی را که چشم در آورده باید در آورد (یا چنین چیزی). بنی صدر اعتراض می کرد که آخر مگر مردم ما چشم در می آورند که این قوانین را لازم داشته باشیم؟ زمان گذشت و الان می بینیم که چشم هم در می آورند. قانون اش را که وضع می کنی مورد هم پیدا می کند.

ناشناس گفت...

خدمت نیما دارابی عزیز (نیم) که فرموده بودند توی اروپا چنین اتفاقاتی نمی افته: قضیه اون پدر جنایتکار اتریشی که چنین دد منشی توی دنیا تقریبا بی سابقه بود، درست در قلب اروپا اتفاق افتاده بود، نه در خاورمیانه. در تحلیلهایتان، مرحمتی به واقعیات موجود هم بنماید. متشکر.

ناشناس گفت...

فکر می کنم باید به این جمله ی گاندی توجه کنیم:
چشم در برابر چشم، همه ی دنیا را کور می کند.
خشونت، خشونت می آفریند و آنگاه آدمیزاد، تنها قانون خشونت را در کنارش دارد.
دختر قربانی خشونتی شد که او را مایملک خود می پنداشت.

ناشناس گفت...

من مدتی است وبلاگ شما رو دنبال میکنم و تا به حال از شما چیز غیر معقولی ندیده بودم اما این بار واقعا شوکه شدم. میشه شما به من بگید این عبارت "مسلما" رو در "مسلما اکثر این کامنت گذاران هلندی بعد از فروکش کردن موج احساسات باز هم همان شهروندان موافق و رعایت کننده قانون و مخالف مجازات های غیر انسانی خواهند شد." از کجا آوردین؟؟؟؟ خود هلندیه داره میگه بزنین کورش کنین شما اونقدر خودتو وکیل وصی هلندی ها میدونی که بیای ازشون دفاع کنی؟؟؟؟؟؟
من خودم متاسفانه سالها هلند زندگی کردم و امثال شما که با عقده خود کوچک بینی و حقارت زندگی میکنند (منظورم تحقیر یا بی ادبی یه شما نیست. برای این کمپلکس اسم بهتری وجود نداره) و هر هلندی اعم از فهمیده یا نافهمیده رو خدا میدونندرو زیاد دیدم و واقعا رنج میکشیدم. یادمه اوائلی که اومده بودم هلند یک مرد ایرانی گفت زن ردلایتی هلندی شرف داره به خانم دکتر ایرانی" اون موقع قلبم تیر کشید. الان هم با خوندن مطلب شما باز به همچنین!
فقط متاسفم که ما چرا اینا رو همه چی تموم میبینیم و با اینکه خود یارو داره میگه بزنید بکشیدش بازم لارم میدونیم بیایم ازش دفاع کنیم!
برای خودت احترام بیشتری قائل باش. تو اگر یک حرف نا به جا تو محل کارت بزنی هیچ هلندی نمیاد به دادت برسه!

ناشناس گفت...

اکثر افراد موافق حکم بودن. شما چطوری نتیجه گرفتی که اینا الان جوگیر شدن و نظرشون عوض می شه.
بله. اگه یک سال دیگه هم دوباره نتایج نظرسنجی رو بررسی کنید می شه چنین حرفی زد.

مه سا گفت...

تا کور شود هر آنکه نتواند دید
امید که کور شود

ناشناس گفت...

بعضی ما از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌بریم.

دوست عزیز! اشکال نداره، اگر به چشم شما اسید پاشیدند و کور شدی، مجرم را بخش. باشه؟ ولی از دیگران توقع نداشته باش از حق خود بگذرند. باشه؟

ناشناس گفت...

سلام
بعضی موقع برای جلوگیری از تکرار اعمال زشت اینگونه حکم ها لازم و ضروری است . شما خودتون رو یک لحضه جای دختر جوانی که تا آخر عمرش کور خواهد بود بگذارید .
برای چنین آعمال که نمی شه گفت حیوانیتی این حکم عایه .
ولی فکر نکنید که من موافق اعدامم شخصی که غیر عمد باعث مرگ کسی میشه ( تصادف با ماشین و دفاع از خود و...) نباید اعدام بشه .
دوستان هلندی راست میگن چمن زنی حکم خوبی در مقابل چچشمان دخترک نیست .
مهدی

ناشناس گفت...

All things come to those who wait.


--------------
Massachusetts Institute of Technology