۱۳۸۷ اسفند ۱۶, جمعه

جلبک، سوخت آینده



با کمک اختراعات و استفاده از تکنیک های جدید، دنیا هر روز قدمی به عدم وابستگی به سوخت فسیلی نزدیک تر می شود.


در کنار راکتورهای اتمی، استفاده از انرژی های خورشیدی، امواج و بادی، جلبک هم می رود تا بصورت جدی جایگاه خود را بعنوان تولید کننده بیودیزل بدست بیاورد.


تهیه بیودیزل از جلبک تمام مراحل آزمایشگاهی را با موفقیت طی کرده و می رود که در تولید انبوه قدرت خود را به عرصه تماشا بگذارد.

در اکتبر 2008 بیل گیتس با اختصاص دادن میلیونها دلار به این پروژه روح تازه ای در آن دمیده و شتاب بیشتری به تکمیل این کار داد.

در مورد میزان بازده دهی کاشت جلبک همین بس که در یک منطقه کاشت جلبک ده برابر بیشتر روغن بدست می آید تا همان منطقه از نخل.

در تصویر زیر مراحل مختلف تهیه بیودیزل از جلبک به تصویر کشیده شده است.(برای بزرگتر دیدن تصویر لطفا روی آن کلیک کنید)





1- جلبک در محیطی پر از نور و با تغذیه کافی کاشته می شود.

2- کمی قبل از برداشت، نیتروژن غذایی جلبک را کم می کنیم تا دیگر قادر به ساخت پروتئین نبوده و بجای آن درصد شکر و یا روغن خود را تا دوبرابر افزایش دهد.

3- جلبک را برداشت کرده، روغن آن را فشرده و با کمک مواد کمکی شکر آن را خارج می کنیم.
4- میکروجلبک ها بیشتر تولید کننده روغن هستند و جلبک های بزرگ تولید کننده شکر. بعضی از جلبک ها هم هر دو را تولید می کنند. با کمک مواد حل کننده آنها را از هم جدا می کنیم.

5-شکر را فیلتر کرده و مواد حل کننده را هم بصورت بخار از آن خارج می کنیم.

6- روغن باقی مانده تبدیل به بیودیزل می شود.


خلاصه یک مقاله در نشریه علمی wetenschap in beeld مارس 2009.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

jaleb bud ..mamnun..

ناشناس گفت...

ووه جالب بود خیلی...کاش ایران هم با این همه انواع و اقسام منابع انرژی از نفت و گاز و آب و باد و خورشید و...که داره، از داشتن انرژی اتمی که از نظر اقتصادی به نفع ایران نیست و فعلا فقط باعث بدبینی مردم دنیا نسبت به ایران شده دست برمیداشت و به این جلبکها گیر میداد...باحاله ها...
راستی بعد کلی وقت وبلاگمو آپدیت کردم:)

ناشناس گفت...

متشکر-جالب بود