۱۳۸۷ اسفند ۱۰, شنبه

یک پنجم از هلندی ها به داستان آفرینش اعتقاد دارند.


(امسال بمناسبت دویستمین سال تولد داروین، بنام او نام گذاری شده است. سعی می کنم مطالب جالبی که در این مورد می بینم را در اینجا ترجمه کنم.)


در سال داروین یک موسسه تحقیقی یک نظر سنجی در مورد باور به داستان آفرینش مذهبی در 6 روز و یا پذیرش فرضیه تکامل را برگزار کرده است.

نتیجه این نظر سنجی بسیار قابل توجه است. این نظر سنجی در عین شگفتی نشان داد که یک پنجم هلندی ها به داستان آفرینش معتقد هستند.

" آری، خدا دنیا را در 6 روز آفریده است" این جمله ای است که یک نفر از هر پنج هلندی به آن معتقد است، درصدی بسیار بالاتر از حد تصور.


بیشتر معتقدان به داستان آفرینش پروتستان هستند. در میان کاتولیک ها داستان آفرینش بیشتر نمادی سمبلیک است، آنها قبلا با فرضیه تکامل کنار آمده اند و یا در این مورد اظهار بی اطلاعی می کنند.


موضوع وقتی جالب تر می شود که بدانیم در همین ماه شخص اول اتحادیه کلیساهای رفرم شده هلند، در یک برنامه تلویزیونی رسما اعلام کرد که فرضیه تکامل به نظرش درستتر می اید و آن را قبول دارد و داستان آفرینش جنبه سمبلیک دارد.


علیرغم این موضوع که در جهان علم و اندیشه، آفرینش 6 روزه بصورت سمبلیک در آمده است، باز هم بسیاری از پروتستان ها به آن باور عملی دارند و معتقد هستند که جهان دقیقا به همین صورت ساخته شده است.


این نظر سنجی همچنان نشان داد که باور به داستان آفرینش در میان افراد با تحصیلات بالا 17 درصد در مقابل 33 درصد در میان افراد کم سواد(در هلند بی سواد وجود ندارد) است.


یکی دیگر از نتایج این نظر سنجی این بود که درصد معتقدین به داستان آفرینش در میان جوانان زیر 35 سال فرق چندانی با افراد مسن ندارد.


در جواب به این سوال که: "آیا باور دارید که جهان در شش روز خلق شده است"، یک چهارم(25.5) از افراد کم سواد و یک پنجم(19.4) از تحصیل کرده ها گزینه "آری" را انتخاب کرده اند. ضمن اینکه افراد تحصیل کرده ای که آری را انتخاب کرده اند جمگی گفته اند که به همین اندازه فرضیه تکامل را هم باور دارند!!


در این نظر سنجی مشخص شده است که توضیح داستان آفرینش بسیار ساده تر از فرضیه تکامل است و به کلمات کمتر و ساده تری هم احتیاج دارد.


با شمارش کلمات مشخص شد که در تعریف فرضیه تکامل استفاده از کلمه "انسان" در مقام اول قرار دارد، در مقابل در تعریف داستان آفرینش، کلمه "خدا" در مقام اول و کلمه "انسان" در مقام هفتم جای می گیرد.


عادی ترین جواب به سوال در مورد داستان آفرینش اینگونه بوده است:

"خدا همه چیز را در روی زمین در شش روز خلق کرد، انسان را شاهکار(تاج) خلقت انتخاب کرده و او را از روی تصویر خویش آفریده است و حوا هم از دنده "آدم" بوجود آمده است.


و ساده ترین جواب به فرضیه تکامل: ما از یک گونه انسان ابتدایی/میمون گونه آغاز شده ایم.


۱ نظر:

ناشناس گفت...

salam..mamnun az etela resanitun ...jaleb bud