۱۳۸۷ بهمن ۱۶, چهارشنبه

9 سال همزیستی مسالمت آمیز مذهب و فرضیه تکامل داروین



(12 فوریه امسال بمناسبت دویستمین سال تولد داروین، روز داروین نام گذاری شده است. در باره داروین و فرضیه نکامل او همگی میدانیم. این خلاصه مقاله ای است که به واکنش ها در زمان انتشار این فرضیه اشاره دارد.)


انتشار فرضیه تکامل داروین در سال 1859 در ابتدا براحتی از طرف دانشمندان و الهیون پذیرفته شد و چند سال اول بحثی را پیرامون اختلاف مذهب و این فرضیه ایجاد نکرد.


در آن زمان علوم چیزی مربوط به حواس پنجگانه معنی می شد و مذهب را احساسی درونی و جدای از این حواس و بنوعی ششمین حس می دانستند(با حس ششم بمعنی امروزی فرق دارد).


الهیات و علوم دنیایی کاملا مجزا از هم داشتند. در همان زمان دانشمندانی بودند که دانشجویان خود را از تاثیر گرفتن از این فرضیه بر حذر می داشتند.

در مقابل گروهی از الهیون ماده گرا هم بودند که بدنبال خالق در طبیعت می گشتند و سعی در جدا کردن خدا از آمیخته های مذهبی و معجزات داشتند، این گروه طرفدار فرضیه تکامل شده بودند و از آن دفاع می کردند.( الهیون ماده گرا در وجود خدا، آفرینش و اشرف مخلوقات بودن انسان شکی نداشتند).


در سال 1868 (Karl_Vogt) ماتریالیست/ آتئیست آلمانی در روتردام 6 سخن رانی جنجالی در باره پیدایش انسان بر اساس فرضیه تکامل داروین و اختلاف آن با آفرینش بر اساس آموزهای مذهبی ایراد کرد. از این زمان به بعد بود که این فرضیه باعت رویارویی بین مذهبیون از یک طرف و ماتریالیست ها و آتئیست ها از طرف دیگر شد.



خود داروین در زمان ارائه فرضیه تکامل با قاطعیت از وابستگی انسان به میمون سخن نگفته بود ولی (Karl_Vogt) که از همان ابتدا یقین به از نسل میمون بودن انسان داشت از فرضیه تکامل داروین برای اثبات عقیده خود استفاده می کرد. (Karl_Vogt) و طرفدارانش شروع به نقد کتاب های مذهبی کرده و پیدایش انسان و آدم و حوا را زیر سوال می بردند.


داروین این بحث ها را بی فایده دانسته و خود را داخل این گونه بحث ها نمی کرد.


در مورد اینکه آیا داروین خود یک آتئیست بوده نمی توان با جرات اظهار نظر کرد. هیچ مدرکی که آتئیست بودن داروین را تایید کند در دست نیست، داروین خودش را فردی می داند که نمی تواند در باره وجود و یا عدم وجود خدا اظهار نظر کند. بسیاری معتقدند که عدم موضوع گیری شفاف داروین در این زمینه بخاطر همسرش بود که زنی بشدت معتقد به امور مذهبی بوده است.

خلاصه یک مقاله از روزنامه NRC NEXT

۴ نظر:

ناشناس گفت...

آنچه داروين را كند دور از لجاج . . . . ازدواج است ازدواج است ازدواج!
مطلب بسيار جالبي بود و ممنون از زحمتي كه براي ترجمه كشيديد

ناشناس گفت...

khely jaleb bud ..manun...

ناشناس گفت...

ممنون از مطالب پربارتان

ناشناس گفت...

مطلب خوبی بود. ممنون.
اخیرا با سرمایه گذاری خلقت گراها (که حتی به اروپا هم رسوخ کرده اند) دوباره برخورد تکامل گراها و خلقت گراها شدید شده! در وبلاگ انگلیسی ام لینک یک فیلم مستند رو گذاشتم به آلمانی راجع به خلقت گراها. در این فیلم ذکر میشه که یکی از کشورهای اروپایی که در اون سمینار برگزار میکنند هم هلند هست. پایدار باشی